دیارکازرون ؛ مهدسلمان فارسی

دیارکازرون ؛ مهدسلمان فارسی

مقام معظم رهبری درسفربه کازرون : مجسمه‌ای در نزدیک کازرون وجود دارد که نشان می‌دهد والرین، امپراطور روم پس از شکست از پادشاه ایران (شاهپور اول) در برابر وی زانو زده است. پس اگر یونانی‌ها به جهانگردان خود بیابانی را نشان می‌دهند که در آن سربازان ایرانی از روم شکست خورده‌اند، شما هم این مجسمه را نشان دهید ... این به اون در!

آخرین نظرات
  • ۲۳ فروردين ۹۶، ۲۰:۳۹ - ABOLFAZL :.
    تسلیت
  • ۱۸ فروردين ۹۶، ۱۸:۳۵ - میز جادویی چند منظوره
    با تشکر

شهرسبز سلمان فارسی و انقلاب مقدس اسلامی

پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۴۲ ب.ظ
بنام خدا
http://media.qudsonline.ir/Original/1393/08/11/IMG16495742.jpg
شهرسبز سلمان فارسی، با داشتن سابقه ای بیش از 2500 سال، از دیرباز به عنوان شهری مقاوم و غیور و آزاده در تاریخ ایران جاودان بوده و خواهد ماند.

همچنین است افتخار این که روزبه بزرگ ایران، سلمان فارسی، از این دیار بود. کسی که در اوج آزادگی اسلام را اختیار نمود و در کنار رسول خاتم و جانشین بر حقش امیرالمومنین علی، ماند تا فرشته مرگ جانش را ستاند.
کازرون در تاریخ معاصر ایران از شهرهایی بوده که عزت و آزادگی و غیرت را از خود نشان داده است.
 از ایستادگی در مقابل نیروهای انگلیسی با فتوای مرجع عالیقدر آیت الله سید عبدالحسین لاری و به فرماندهی رئیسعلی دلواری و سپس فرماندهی ناصر دیوان کازرونی تا ایستادگی در مقابل قانون کشف حجاب رضاخانی.
با سقوط رضاخان، کازرون نیز همپای سایر مردم ایران دریچه آزادی را به روی خویش باز دید و با تشکیل احزاب ملی، به نهضت ملی ایران پیوست و تا آخرین روز به دفاع از دولت ملی مصدق پرداخت تا در تاریخ ثبت گردد که مردم کازرون تا آخرین لحظه به نهضت ملی خویش پایبند بودند.
با سقوط مصدق، حرکت خزنده و آرام نیروهای مبارز و انقلابی متدین، به شکل جلسات سیرمطالعاتی در مساجد ادامه یافت تا انجمن امور دینی تاسیس شد و این نیروهای متدین، تحت پوشش این انجمن سازماندهی جدیدی را برای فعالیت های خویش بوجود آورند.
با رحلت آیت الله العظمی بروجردی، مردم کازرون برای پیدا کردن مرجع تقلید خود دست به کار شدند. حضور علمای بزرگی چون سید احمد پیشوا، و سایرین در کازرون، نعمتی بود برای جویندگان حقیقت، تا با اعتمادی که به علمای دیار خود داشتند، کم کم به سوی تقلید از مرجع جوان زمان، آیت الله العظمی امام خمینی،  گرایش پیدا کنند.
پیشوا، رئیس العلمای کازرون، که از علمای مورد اعتماد و بزرگ کازرون به شمار می رفت، از شاگردان بارز امام خمینی بود که از همان آغازین روزهای نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی با امام خمینی بیعت نمود و مردم کازرون را به تبیعیت از ولی فقیه زمان ترغیب مینمود.  
پیشوا آن چنان مورد وثوق و اعتماد بود که حتی نماینده وقت مجلس شورای ملی کازرون جزئی ترین مسایل را با وی مطرح می نمود و از ایشان کمک می خواست. طرح مسئله کاپیتالاسیون در مجلس از طریق طباطبایی -نماینده وقت کازرون در مجلس شورای ملی- به پیشوا گزارش می گردد و ایشان نیز سریعاً این خبر را به امام خمینی می رساند؛ امام خمینی نیز سریعاً عکس العمل نشان می دهد که این امر موجب تبعید ایشان از ایران گردید.
15 خرداد 42، به محض انتشار خبر دستگیری امام خمینی و زندانی شدن شان، آیت الله پیشوا برای حضور در جلسات حمایتی از امام خمینی راهی قم شد و مردم کازرون به تبع از ایشان بدون هیچ سازماندهی و عدم داشتن رهبری، خود بازار را تعطیل نموده و به صورت خودجوش به تحصن در امامزاده سید محمد نوربخش نمودند که با دخالت نیروهای شهربانی در وسط روز و مجروح شدن تنی چند، مردم متفرق شدند. کازرونیان در طول مدت زندانی بودن امام نیز به انواع مختلف به حمایت از نهضت امام خمینی می پرداختند. در همین ایام حضور مهندس رجبعلی طاهری و برگزاری جلسات بصیرتی در مساجد به خصوص مسجد حسینی برای عامه مردم و به خصوص اعضای انجمن امور دینی در درک صحیح مسئله بسیار کمک کرد.
ورود شهید حجت الاسلام شیخ عبدالرحیم دانشجو(دهقان) که از شاگردان امام خمینی به شمار می رود و حکم نمایندگی امام خمینی را در امور حسبیه و شرعیه داشت فصلی نو را در مبارزات مردم کازرون گشود.
با ورود شهید دانشجو به عنوان امام جماعت مسجد حسینی(امام حسین فعلی) و ظهور جوانی به نام غلامرضا باقری نژاد، مبارزات شکل و شیوه ای جدید یافت. این بار مبارزه به به صورت جلسات سیرمطالعاتی و تفهیمی و عقیدتی در گستره شهرستان های کازرون و نورآباد ممسنی دنبال می شد.
باقری نژاد که تمام وجودش را وقف مبارزه کرده بود در شهریور ماه 50 «در  آتشی که برفروخت سوخت».
شهادت مشکوک غلامرضا باقری نژاد نه تنها باعث سردی شاگردان و دوستانش نشد، بلکه آنان را روشنتر نمود که در این راه شهادت هم هست.
تبعید شهید محراب آیت الله مدنی به نورآباد ممسنی که از حوزه های فعالیتی مبارزان کازرونی به شمار میرفت، حال و هوا جدیدی به انقلابیون مسلمان داد و حضور و جلسات مداوم با آن شهید در طول کمتر از یک سال تبعید آیت الله مدنی، شور و هیجان و نشاط دیگری را به جوانان انقلابی کازرون و شهرهای اطراف و حتی شیراز بوجود آورد.
پایان تبعید شهید مدنی از ممسنی، سال های منتهی به انقلاب بود. جوانانی که در طول یک سال، از منبع روحانی و معنوی شهید مدنی تغذیه شده بودند، حالا بر  سرعت حرکت های انقلابی خود می افزودند. حضور شهید دانشجو به عنوان پدر معنوی انقلاب در کازرون، آنان را دل گرم تر می ساخت.
مرگ مشکوک دکتر علی شریعتی در خرداد 56، آغاز حرکت های انقلابیِ خواص انقلابی بود. مراسم ختم دکتر علی شریعتی در مسجد نو شیراز به همت گروه مهندس طاهری و آیت الله پیشوا و حضور نیروهای انقلابی کازرون، نوید روزهای جدیدی را می داد که باید منتظرش می بودند.
حضور آیت الله ایمانی و آیت الله نیادی به عنوان سخنرانان انقلابی در کازرون شور بیشتری را به انقلابیون می داند.
اما نقطه عطف انقلاب، شهادت مشکوک آیت الله العظمی حاج سید مصطفی خمینی بود. مسئله ای که خود امام آن را از الطاف خفیه الهی می داند.
زمانی که خبر شهادت حاج آقا مصطفی به کازرون رسید، جلسه ای در منزل مرحوم حاج محمد معنویان-از بازاریان معتمد که همواره در طول سالیان به اشکال مختلف به حمایت از انقلابیون می پرداخت-تشکیل می شود.
شهید دانشجو که آن شب تازه از سفر برگشته بود، سریعاً با نیروهای انقلابی تماس می گیرد و وقتی در جریان امر قرار می گیرد، خود به عنوان صاحب عزا در مراسم ختم حاج آقا مصطفی شرکت می کند و مسئولیت آن را می پذیرد.
چهل روز بعد، مراسم اربعین حاج آقا مصطفی با همکاری آیت الله ایمانی و شهید دانشجو و حضور پر شور مردم در مسجد نو(شهدای فعلی) برگزار گردید.
مراسم چهلم حاج آقا مصطفی، در قم به درگیری و شهادت عده ای منجر می گردد. چهلم شهدای قم در تبریز به درگیری می انجامد و عده ای در قم و تبریز به خاک و خون کشیده می شوند. در چهلم شهدای قم و تبریز، جهرم نیز شهدایی را تقدیم می نماید. اردیبهشت 57، مراسم شهدای شهرهای مختلف از جمله جهرم در کازرون با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری به راهپیمایی باشکوهی علیه رژیم مبدل میگردد. این راهپیمایی به خیابان های اطراف کشیده می شود. در همین اثنا، گلوله ای شلیک می شود و سینه منصور محسن پور را که در جلو راهپیمایان قرار داشت می شکافد. محسن پور غرقه در خون بر آسفالت خیابان به رقص خون می نشیند. یاران پیکرش را بر روی دربی که توسط درب سازی درون آن خیابان ساخته شده بود، قرار داده و به سمت امام زاده سید محمد نوربخش حرکت می کنند. شهید دانشجو، بر پیکر محسن پور نماز میخواند و پس از تدفین، سخنرانی پر شوری را ایراد می نماید.  
و این آغازی است بر شعله های انقلابی مردم کازرون، تا کازرون را در کنار10 شهر دیگر من جمله شیراز و جهرم به عنوان یکی از یازده شهری شود که رژیم طاغوت آن را حکومت نظامی  اعلام می کند...


برچسب‌ها: تاریخ, سیاسی, انقلاب, فرهنگی, کازرون
http://asadzade.blogfa.com/post-147.aspx
۹۵/۱۱/۲۱
کانون فرهنگی شهید احمد دهقانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی