دیارکازرون ؛ مهدسلمان فارسی

دیارکازرون ؛ مهدسلمان فارسی

مقام معظم رهبری درسفربه کازرون : مجسمه‌ای در نزدیک کازرون وجود دارد که نشان می‌دهد والرین، امپراطور روم پس از شکست از پادشاه ایران (شاهپور اول) در برابر وی زانو زده است. پس اگر یونانی‌ها به جهانگردان خود بیابانی را نشان می‌دهند که در آن سربازان ایرانی از روم شکست خورده‌اند، شما هم این مجسمه را نشان دهید ... این به اون در!

آخرین نظرات
  • ۲۳ فروردين ۹۶، ۲۰:۳۹ - ABOLFAZL :.
    تسلیت
  • ۱۸ فروردين ۹۶، ۱۸:۳۵ - میز جادویی چند منظوره
    با تشکر

صنایع کازرون

جمعه, ۹ بهمن ۱۳۹۴، ۰۱:۳۶ ب.ظ
بنام خدای سلمان محمدی

شهرستان کازرون از قدیم دارای صنایع دستی فراوانی بوده که مواد اصلی آن ها سنگ، گل رس، فلز آهن ومس وروی ، چوب و برگ های نخل و بادام کوهی، چرم ، پشم، پنبه،ابریشم، کنف،الیاف کتان و غیره بوده است. در زمان دیلمیان - در عصر عضدالدوله دیلمی- در کازرون انواع پارچه های کتانی بنام ‹‹ توزی›› و ‹‹ دبیکی›› بافته می شد و به سراسر جهان آن روز صادر می گردید .

آهنگری ، کوزه گری ، سنگتراشی، حجاری ، نجاری ، خراطی ، مسگری ، شیوه کشی ، کفاشی ، ملکی دوزی ، دولچه دوزی ، خیگ دوزی ، گیره بافی ، تهیه صنایع غذائی و صنعتی ، عصاری ، حلوا سازی ، قنادی(قند سازی) ، شیرینی سازی ، صابون پزی ، نمد مالی ، علاقه بندی ، سوزن دوزی ، گلدوزی ، درزی و خیاطی ، بند بافی ، دلو دوزی یا دولدوزی ، ریسمان تابی ( نخ ریسی ) ، لحاف دوزی ، رووار چینی ( رویه گیوه بافی) حلبی سازی ، لحیم گری ، حکاکی ، یخدان سازی ( رختدان ) ، حصیر بافی ، تویزه بافی ( طبق نان خوری ) ، خشت زنی ، آجر پزی ، آهک پزی ، دامداری ، باغداری ، زراعت ، صیفی کاری ، سبزی کاری ، شال بافی و بسیاری مشاغل سنتی و صنایع دستی و کار گاهی در کازرون دایر بوده و کم وبیش دایر می باشد .

در این جا به عنوان نمونه چند صنعتی را از صنایع دستی که حد اقل یکی دو کارگاه آن ها هنوز دایر می باشد و صتایع سفارشی تولید می کنند ، معرفی می نماییم:


خبرگزاری فارس: برگزاری آزمون صنایع دستی در کازرون

1-   فرش بافی

بافت قالی ، جاجیم ، گبه ( قالیچه) و گلیم در روستاهای کازرون از قدیم مرسوم و متداول بوده و با روی کار آمدن فرش های ماشینی هنوز در برخی روستا ها کم و بیش قالی و گبه و گلیم و جاجیم بافته می شود . مواد اصلی پشم و موی گوسفند و رنگ های طبیعی و گیاهی است . نوع بهتر قالی ها ، قالی ترکی است که به دست عشایر دادین و غیره بافته می شود .


رشته‌های فراموش‌شده صنایع دستی کازرون دوباره جان می‌گیرند

2-   نمد مالی

تا چند سال پیش راسته نمد مال ها در بازار شهر به تولید فرش نمدی و وسایل نمدی نظیر کردک  ( پالتو نمدی چوپان ها) ، زیر زینی ، کلاه نمدی و غیره می پرداختند . با روی کار آمدن فرش های ماشینی درب کارگاه های نمد مالی بسته و یکی از آنها نمدهای سفارشی را می سازند


3-   ملکی ( گیوه ) دوزی

صنعت ملکی دوزی از دیر باز در کازرون رواج داشته است . در تولید ملکی یا گیوه چهار قشر از اهالی و صنعتگران دست داشته اند . زنان ریسمان تاب که با چهره ( چرخ نخ ریسی ) پنبه را به نخ تبدیل می کردند ، زنان رووار چین که با ریسمان رویه ( رووار ) ملکی و گیوه را با سوزن مخصوص می بافتند ، شیوه کش ها که از پارچه های کهنه پنبه ای و کتانی ‹‹شیوه›› ( تخت گیوه ) تولید می کردند و بالاخره ملکی دوزها که رووارها را به روی شیوه ها سوار و می دوختند . با روی کار آمدن کفش های کارخانه ای درب همه کارگاه های ملکی دوزی بسته شده و تنها یکی دو کارگاه باقی مانده جهت مشتریان خود ملکی یا گیوه سفارشی می دوزند .


4-   دولچه

دولچه ( دلو چه ) ظرف مخصوص آب آشامیدنی است که از پوست دباغی شده ، یا مشک آبی که یک سال با آن آب حمل کرده باشند و کار کرده باشد ، دوخته می شود . دولچه به وسیله دولچه دوز و به شکل مخروط با نوک تنگ و سر پوش چوبی دار با انتهای پهن و گرد (طبلک) با سه پایه چوبی خراطی شده ساخته می شود . دولچه آب آشامیدنی را خنک و گوارا می کند . با روی کار آمدن یخچال و کلمن و... ، درب کارگاه های دولچه دوزی بسته شد و یکی دو کارگاه باقی مانده جهت مشتریان و سفارش دهندگان ، دولچه های سفارشی می دوزند .


5-   اشیاء فلزی

در آهنگری ، چلنگری ، نعل بندی و غیره انواع اشیاء فلزی و آهنی ساخته می شد مانند کارد ، قیچی های کارگاهی ، انبر ، نعل پای چارپایان ، بیل ، کلنگ ، تیشه، چکش ، میخ ، سیخ ، قند شکن ، قند چین ، بیلچه ( بیلک) و بسیاری وسایل دیگر . با روی کار آمدن وسایل جدید ، درب این کارگاها بسته و یکی دو کارگاه باقی مانده و سایل ضروری اهالی و بخصوص کشاورزان  را ساخته و تولی می کنند.

6-   زینت آلات

تا پیش از واردات زینت آلات ،وسایل طلا و زینت آلات اهالی به وسیله زر گرهای ماهر ساخته و تولید می شد . اکنون زینت آلات طلا را از شهر های دیگر وارد می کنند ولی هستند زرگرهایی که هنوز از طلا وسایل مزبور را می سازند یا تعمیر می نمایند.


7-   وسایل چوبی

نجارها و دلگرها و خراط ها انواع وسایل چوبی منازل مانند صندوق ، مجری ، درب و پنجره ، تخت خواب ، وغیره و نیز وسایل کشاورزی مانند خیش ( گاو آهن) ، دسته ای بیل و کلنگ و تیه و خارکوب می ساختند .  با روی کار آمدن جوشکاری ودرب و پنجره های فلزی  و وسایل آلومینیومی ، از تعداد این کارگاها کاسته شده  و نجاری ها به مبل سازی تبدیل شده و خراطی های باقی مانده وسایل کشاورزی را از چوب می تراشند .

8-   زنبیل و حصیر


زنبیل بافی و حصیر بافی  تا چند سال پیش رونق زیادی داشت . آنان به بافتن حصیر ، گیره ( سبد ) زنبیل بازاری ، طبق ، تویزه ( طبق لبه دار نان خوری )  ، بوک مرغی ، بل خرمائی ( محل خرما ) ، بادبزن ، ترازوی زنبیلی ، تک ( فرش) جارو ، کرکری ، ( ظرف حمل مرغ ) ، لوده ، ( ظرف حمل انگور و سبزیجات ) کرچدان ( نان دان ) و کلاه زنبیلی کشاورزان می پرداختند . هنور هم کم و بیش برخی از وسایل یاد شده بافته می شود . آنان این وسایل را از لاخه های درختان بید و بادام کوهی ، برگ های نخل ، بوته های شلتوک و غیره می بافند .


9-   وسایل سنگی

تا پیش از روی کار آمدن کار گاه های سنگ بری و تولید سنگ های تزئینی ساختمان که هنوز هم دایرند ، کار گاه های سنگ تراشی و حجاری ، از سنگ هائی که از کوههای اطراف  به شهر حمل می کردند ، انواع وسایل سنگی تراشیده و در اختیار مشتریان قرار می دادند . آنچه می ساختند عبارت بود از : غلطک بام ( بام گردان ) ، جوغن ( هاون سنگی ) ، دهن شیر سنگی ، شیر های بزرگ سنگی روی قبور ، لبه های سنگی حوض ، پله های سنگی بام خانه ها ، سنگ قبر ، سکوهای سنگی طرفین درب دروازه ، تن ( سنگاب ) ، آستانه سنگی دروازه ، کتیبه های سنگی ، سنگ های مخصوص کارگاه های شیرینی پزی و ملکی دوزی ، سنگ آبشیب ( دهانه فاضلاب ) و غیره . امروز انواع سنگ قبرها سنگ نماهای ساختمان و غیره در سنگ بری ها و حجاری ها ساخته و تولید می شود .


10- وسایل گلی

تا چند سال پیش در کارگاه های کوزه گری انواع وسایل از گل رس ساخته می شد که خمره آبخوری ، کوزه آبخوری ، سر و کوزه قلیان ، قلک ، گلدان ، کلک ( منقل گلی ) کلوک لعابدار ، بر خمره لعابدار ، سئود( جهت حمل آب ) و کاشی های سبز و آبی با لعاب سبز یا آبی از جمله آنها بود . امروز وسایل سرامیکی و کاشی سرامیک جای آنها را گرفته است .


11- صنایع غذائی

تهیه و تولید انواع شیرینی ها ، مسقطی ، عرقیات ، آبلیمو ، به لیمو ، مرباها ، انواع لبنیات ، حلوای ارده ، ارده ( افشره کنجد ) ، انواع رب ها ، و امثالهم از قدیم مرسوم بوده و هنوز تهیه آنها ادامه دارد . زنان خانه دار به تهیه نشاسته ، مربا ، انواع ترشی ها ، سرکه و لبنیات می پردازند. بسته بندی خرما های تولیدی باغ های کازرون در کارخانه پارس خرما ، تهیه و بسته بندی حبوبات و دیگر مواد غذائی در کار گاه های مربوطه . تولید انواع میوه ها و ثمرات باغی و مزارع سبزی کاری و صیفی کاری و غیره از قدیم وجود داشته و همچنان ادامه دارد .

(تصاویربعضا بعنوان نمونه میباشد)

http://www.shahresabzcity.blogfa.com/

۹۴/۱۱/۰۹
کانون فرهنگی شهید احمد دهقانی

صنایع

صنایع دستی کازرون

کازرون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی